Verslag van het Victorie Zomerkamp 2020 – Dag 2 zondag 19 juli

We hebben level 1 behaald en gaan vandaag beginnen aan level 2: eerste volledige kampdag. In dit level hebben we het nog makkelijk met een heerlijk zonnetje en goed uitgeslapen kinderen. Het ontbijt gaat dit jaar anders dan anders aangezien niet alle leiding in de zaal mag zijn. Gelukkig lukt het de kinderen best goed om zonder leiding aan een tafel te zitten en netjes het brood en beleg te delen. Na het ontbijt zoeken we onze beste outfit om het onderdeel  ‘naar de bergen’ te kunnen doorstaan. Onze uitrusting moet bestaan uit goede, dichte schoenen (vergeet ook je sokken niet), een korte of lange broek en een t-shirt met mouwen zodat we geen levenskrachten verliezen door verbrande schouders. Voordat we kunnen vertrekken, is een goede voorbereiding over de inhoud van spel van belang. In de nieuwe chill plek naast de slaaptenten vertelt Yvonne het verhaal van de 10-jarige Roeland die per ongeluk tijdens het gamen in zijn eigen spel is terecht gekomen. Voor onze ogen wordt hij ontvoerd door een zgn. Enderdraak. Onze missie is om de draak te bestrijden en Roeland te bevrijden. Hiervoor moeten we eerst op pad naar de bergen. Tijdens deze wandeling halen de eerste kinderen al bonuspunten door het trekken van de bolderkar met limonade en water. Deze bonuspunten komen goed van pas als je aan het eind van de week in de top 3 van players wil komen.

Bij de bergen wordt uitgelegd dat de kinderen grondstoffen kunnen wisselen bij dorpelingen. Bij de crafting table kunnen ze die inwisselen voor wapens zoals een diamanten zwaard of pijl en boog zodat ze de draak stukje bij beetje kunnen verslaan. Alle teams gaan onder leiding van hun twee 14-jarigen hard aan de slag. Pas wel op voor de zombies. Als je daardoor getikt wordt, verlies je een grondstof. Na een felle strijd met goede inzet van alle kinderen is het gelukt om Roeland te bevrijden van de Ender draak. We kunnen onze tocht in dit level voortzetten!

De eetlust is in de middag al een stuk beter dan in de ochtend. De energienniveau’s moeten duidelijk aangevuld worden! Ondertussen is de temperatuur gestegen en is het weer nodig om ons goed in te smeren. Nadat de corveeploeg zijn missie heeft voltooid, is er tijd voor ontspanning en een korte siësta voor wie wil. Ondertussen zet de leiding de volgende opdrachten klaar. Spelletjes op de boerderij waarbij je met leeftijdsgenoten de strijd aangaat. Naast spijkerpoepen moeten ze ook hun hersens laten kraken met een magnetische puzzel en worden ook de kaarten naar huis geschreven. Onze Mario en Luigi in de keuken zorgen voor powerdrank en watermeloen. Dat kunnen we goed gebruiken want in de zon is het al best heel warm. Het spel waarbij het meest gelachen is, is wack-a-mole. Geoorloofd elkaar  en/ of de leiding op zijn hoofd meppen, is natuurlijk erg grappig.

Alle punten worden zorgvuldig genoteerd. Aan het eind van de week komt er in ieder groepje een top 3 van de beste players van deze week. Je hoeft hiervoor gelukkig niet alleen maar heel sportief te zijn. Gedurende de hele week kun je bonuspunten verdienen die ook meetellen in je eindresultaat. Dus als je de leiding af en toe een handje helpt door bijv. het erf eens op te ruimen of je slaapzaal extra te vegen, kun je je puntentotaal iedere dag vergroten. We zijn benieuwd wie er met de winst vandoor gaat…

Het was een lang level om uit te spelen vandaag. Na het overheerlijk avondeten waarbij er veel bloemkool, aardappels en zeer goed gelukt vleesjes werden gegeten, was er ook nog toko. Met de digitale oplossing verliep dit mega snel. De rekening volgt later..

Onze kampgamer introduceerde de battle tussen Roeland en Yvonne. De ene helft van de groep hoort bij Roeland en de andere helft bij Yvonne. Daar zullen we deze week nog meer van horen.

Inmiddels was de tijd voor de kinderen onder de 10 (en sommigen van 10) ruimschoots overschreden en hadden zij level 2 uitgespeeld. Tijd voor het avondritueel van tandenpoeten, voorlezen en slapen.

De groten moesten nog een extra route lopen en gingen ‘levend weerwolven’  in het bos. Dit nieuw gemaakt spel zorgde voor een enorme uitdaging. Dit kwam vooral door het gebrek aan daglicht. Misschien komt het deze week nog eens terug in volgende levels.

Terug op de boerderij kwam ook voor de groten een eind aan het level en konden zij hun ogen sluiten en opladen voor level 3: maandag!